ПУ „Бошко Буха“ од септембра 2022. године примењује у раду новe Основе програма предшколског васппитања и образовања ( у даљем тексту Основе програма).
Основе програма симболично назване „Године узлета“ је документ којим се дефинише концепција васпитања и образовања предшколске деце. Оне препознају значај предшколског доба у развијању способности за целоживотно учење, као што су : самопоуздање, отвореност, радозналост, истрајност, отвореност и креативност.
НАЈВАЖНИЈИ АСПЕКТИ НОВЕ ПРОГРАМСКЕ КОНЦЕПЦИЈЕ
Значај простора
Простор прераста и постаје инспиративно и провокативно окружење у којем се деца играју, истражују, сарађују и уче. Он је неодвојив део програмске концепције и због тога васпитач посвећује пажњу његовом сталном развијању, обогаћивању и осмишљавању уз уважавању дечје и родитељске перспективе.
Квалитет односа
Дете остварује добробит кроз грађење квалитетних односа са одраслима и вршњацима кроз игру,истраживање и сарадњу у различитим активностима и ангажовањем свих чула и целим телом.
Учење кроз истраживање и игру
У односима са васпитачима и вршњацима кроз игру и животне ситуације, дете се подстиче да промишља, испробава, пита и активно учествује у свом учењу и развоју. Игра се стимулише и подржава као најприроднији начин учења, кроз који дете учи да промишља, стиче нова знања и важне животне вештине.
Сарадња са породицом
Сарадња са породицом се заснива на узајамној подршци која се остварује кроз повезивање, успостављање поверења, дијалога и сарадње.Укључивање родитеља у програм доприноси да дете развије своје многобројне потенцијале, да се осећа сигурно, задовољно, остварено и прихваћено.
Сарадња са локалном заједницом
Вртић као део локалне заједнице активно учествује, сарађује и доприноси у активностима од заједничког интереса. Дете је заинтересовано за различите врсте доживљаја и искуства која му пружају нова окружења и тиме оно развија нова знања, осећање припадништва и заједничког социјалног учешћа.
КОМПЕТЕНЦИЈЕ КОЈЕ ДЕТЕ СТИЧЕ У НОВОМ ПРОГРАМУ
У новом програму дете учи:
- Да буде самостално и одговорно према себи и другима
- Да се сналази у различитим ситуацијама и преузме одговорност
- Да буде радознало и креативно
- Да уочава детаље и поставља питања
- Да решава проблеме и доноси одлуке
- Да стиче знања из различитих области
- Да упознаје различите културе
- Да развија различите врсте писмености
- Да развија поверење и другарство
- Да сарађује,уважава различитости и брине о себи и другима
Више о томе на којим принципима програм почива погледајте у следећим брошурама:
Васпитно-образовни рад се од 01.09.2022. године заснива на примени Основа програма „Године узлета“ у свим објектима и васпитним групама. Реални програм сваке васпитне групе развија се кроз стално преиспитивање његове усклађености са основним теоријским и вредносним постулатима Основа програма.
Приоритетни задаци у развијању реалног програма су:
- Развијање заједнице деце и одраслих на нивоу сваке васпитне групе, вртића и установе у целини, кроз грађење односа узајамног уважавања, поверења, подршке и заједничког учешћа.
- Структурирање простора у складу са критеријумима квалитетног простора датим у „Годинама узлета“. Простор, као „трећи васпитач“ у реалном програму, треба да садржи обиље неструктурираног и полуструктурираног материјала, богатство сензорног и природног материјала, различите материјале за креативно и визуелно изражавање, реалне предмете, материјале који подстичу развој ране писмености и симболичко изражавање.
- Развијање пројеката са децом у складу са критеријумима реалног програма датим у „Годинама узлета“. Дете учи интегрисано кроз оно што чини и доживљава у ситуацијама које су за њега смислене. Пројекат се развија кроз аутентични низ међусобно повезаних ситуација кроз које деца на интегрисан начин истражују за њих смислена и изазовна питања и проблеме.
- Развијање рефлексивне праксе и професионалне заједнице учења практичара. Имплементацијом програма „Године узлета“ тежимо ка развијању заједнице учења свих учесника у васпитно-образовном процесу са циљем смисленог и квалитетног развоја програма и културе у сваком вртићу. Хоризонтална размена унутар установе, заједничко учење и партиципација свих запослених васпитача у тимском раду кроз формирање под-тимова на нивоу сваког објекта треба да допринесе остваривању овог циља.
- Грађење партнерства са породицом и повезивање са локалном заједницом. Партнерство са породицом се гради кроз узајамно поверење и поштовање, сталну отворену комуникацију и дијалог, уз уважавање перспективе и доприноса сваке стране. Простори у локалној заједници (отворени простори, институције образовања, културе, спорта…) су места реализације програмских активности и заједничког учешћа деце и одраслих у смисленим активностима учења и истраживања, што доприноси видљивости предшколске установе и програма предшколског васпитања и образовања.
ПРИНЦИПИ РАЗВИЈАЊА РЕАЛНОГ ПРОГРАМА
У развијању програма васпитач се руководи принципима који проистичу из концепције Основа програма.
- Принцип усмерености на односе
У развијању програма, фокус васпитача је на стварању подржавајућег социјалног и физичког окружења којим се обезбеђује сигурност, континуитет, учешће деце и укљученост васпитача и којим се негују односи уважавања, сарадње, одговорности и заједништва.
- Принцип животности
У развијању програма, фокус васпитача је на развијању заједништва деце и одраслих, вршњачке заједнице и повезивању са породицом и локалном заједницом, стварањем прилика за заједничко учење. Заједничко учење се остварује кроз активности које су смислене јер проистичу из искустава, аутентичних интересовања и односа, потреба и иницијатива, проблема и питања, догађаја и збивања у групи и заједници.
- Принцип интегрисаности
У развијању програма, фокус васпитача је на стварању прилика за учење као интегрисаног искуства детета кроз оно што чини и доживљава , а не према унапред испланираним појединачним активностима на основу аспекта развоја или образовних области и издвојеним садржајима подучавања.
- Принцип аутентичности
У развијању програма, фокус васпитача је на препознавању и уважавању интегритета, различитости и посебности сваког детета, развојних, културних, социјалних и других специфичности деце и њихових породица, као и јаким странама и потенцијалима сваког детета, посебно узимајући у обзир потребе за подршком деци са сметњама у развоју и инвалидитетом и деци из других осетљивих друштвених група. Принцип аутентичности подразумева индивидуализовани приступ сваком детету уз истовремену подршку укључивању сваког детета у вршњачку заједницу и заједничке активности.
- Принцип ангажованости
У развијању програма, фокус васпитача је на ситуацијама и активностима којима се подржава: учење детета кроз властиту активност; ангажованост детета; иницијатива и избор деце; различити начини бављења појединим питањима, проблемима и садржајима; стваралачка прерада искуства и креативно изражавање властитих идеја, доживљаја, мишљења и сазнања.
Принцип ангажованости подразумева укљученост васпитача и заједничко учешће са децом, а не директно подучавање.
- Принцип партнерства
У развијању програма, фокус је на уважавању перспективе деце и породице
(њихових мишљења, идеја, иницијативе, одлука) и на различитим начинима укључивања породице и повезивања са локалном заједницом.