ИНТЕРНИ КОНКУРС ЗА ИЗБОР УЧЕСНИКА МОБИЛНОСТИ (6+6) у оквиру Еразмус + пројекта
ПУ „БОШКО БУХА“ ИНЂИЈА
ОБЈАВЉУЈЕ
ИНТЕРНИ КОНКУРС ЗА ИЗБОР УЧЕСНИКА МОБИЛНОСТИ (6+6)
у оквиру Еразмус + пројекта
„Towards openness and inclusiveness of kindergarten through European cooperation“ / „Ка отворености и инклузивности вртића кроз европску сарадњу“ (KA101-65E97875-EN)
Наш пројекат се бави следећим темама:
- Инклузија – правичност
- Образовање и брига у раном детињству
- Институције и / или методе за побољшање квалитета (укључујући развој установе)
Наши партнери у реализацији пројекта су за курс „Preschool: welcome parents“ („Вртић: Добродошли родитељи“) „Progetto Crescere“, Ређо Емилија, Италија, и за активност „праћења на радном месту“ (Job Shadowing) „AGRUPAMENTO DE ESCOLAS DE BARCELOS“, Барцелос, Португал. Мобилности су планиране за реализацију у марту 2021. а трајаће 5 радних дана + 2 дана за путовање. Пројекат „Towards openness and inclusiveness of kindergarten through European cooperation“ финансира Европска Комисија.
За више информација кликните овде
шта је ETWINNING?
eTwinning је безбедан интернет портал који повезује запослене у предшколским и школским установама широм Европе са циљем заједничког осмишљавања и спровођења пројеката, размене идеја и примера добре праксе, повезивања деце и ученика и обогаћивања васпитно-образовног рада и наставе. еТwinning портал промовише сарадњу предшколских установа и школа у Европи и шире путем употребе информационо-комуникационих технологија (ИКТ), пружајући при томе помоћ, подршку и готове алате. Коришћење портала је бесплатно и безбедно. eTwinning је намењен искључиво запосленима у предшколским установама, основним и средњим школама за сарадњу и повезивање. Учитељи, наставници, васпитачи, библиотекари, педагози, психолози, професори у Србији могу се регистровати на eTwinning порталу и придружити се eTwinning заједници. Ова платформа представља и прилике за професионални развој и напредовање. Путем портала се може остварити сарадња са колегама из Европе и шире. eTwinning портал обезбеђује окружење погодно за размену идеја, искустава и савета, могућност укључивања у разне тематске групе и форуме, као и прилике да се обукама преко интернета и вебинарима развијају и наставничке и ученичке ИКТ вештине. eTwinning платформа настала је као део Еразмус+ програма за образовање, обуке, омладину и спорт, који финансира Европска Комисија.
Фондација Темпус у сарадњи са Министарством просвете, науке и технолошког развоја, Просветним саветом, предшколским установама, основним и средњим школама широм Србије, националним тимовима за подршку других земаља чланица eTwinning портала, Централном службом за подршку са седиштем у Бриселу, организује различите догађаје (информативне дане, годишње конференције, семинаре, радионице и обуке путем интернета.)
eTwinning ПРОЈЕКТИ
eTwinning пројекти су виртуелни пројекти на eTwinning порталу путем којих се обрађују различите теме из васпитно-образовног процеса и наставе кроз сарадњу и употребу информационо-комуникационих технологија. eTwinning пројекти могу се прилагодити различитим узрастима, темама које обрађују и потребама разреда тј. ученика. eTwinning пројекти омогућавају развијање компетенција као што су међупредметне, језичке и дигиталне компетенције али и тимски и истраживачки рад ученика. Трајање eTwinning пројеката, број учесника и број пројеката у којима један наставник/васпитач може да учествује није ограничен.
ОЗНАКЕ КВАЛИТЕТА
Ознаке квалитета су признања која се додељују у eTwinning заједници као потврда изузетног доприноса учесника портала – васпитача, учитеља и наставника, као и васпитно-образовних установа. Едукатори добијају ознаке квалитета за учешће у пројектима: националне и европске. Награђени едукатори и њихови ученици и деца из васпитних група добијају електронски сертификат као потврду. Најбољи пројекти се награђују сваке године европским наградама. Сваке године препознају се установе које се издвајају по изузетности у више области рада и додељују им се ознаке eTwinning школа. За едукаторе и децу из васпитних група и ученике, награде представљају екстерну потврду спроведених пројектних активности, као и подстицај за даљи рад, а за установе – признање за квалитет рада и отвореност ка међународној сарадњи.
НАЦИОНАЛНА ОЗНАКА КВАЛИТЕТА (National Quality Label – NQL)
За Националну ознаку квалитета пријављују се сами васпитачи, учитељи и наставници. Пријаве се подносе Националном тиму за подршку електронским путем са eTwinning портала. У евалуацији ових пријава оцењује се појединачни допринос наставника пројекту за који се подноси пријава. У евалуацији за Националну ознаку квалитета не оцењује се квалитет целог пројекта. Евалуација пријава за Националну ознаку квалитета врши се на основу критеријума које прописује Централни тим за подршку eTwinning мреже и који важе на нивоу целе заједнице. Фондација Темпус која организује eTwinning национални тим за подршку Србије објављује позив за подношење пријава на свом сајту.
ЕВРОПСКА ОЗНАКА КВАЛИТЕТА
Европске ознаке квалитета додељује Централна служба за подршку. Васпитачи, учитељи и наставници не подносе пријаве за ове награде. Сваки eTwinning национални тим за подршку, на основу квоте коју је одредила Централна служба за ту годину, номинује одређени број пријава које су у евалуацији за Националну ознаку квалитета за ту годину оцењене највишим оценама. Без обзира на додељену квоту, eTwinning национални тим не може да номинује пријаве које нису освојиле 20 од могућих 25 поена. Европску ознаку квалитета могу да добију пројекти чије су пријаве награђене у процесу евалуације за Националну ознаку квалитета и које су номиновала најмање два национална тима. Након рока за евидентирање резултата евалуације за Националну ознаку квалитета, eTwinning национални тимови обично имају око месец дана да ураде номинацију за Европску ознаку квалитета. Номинација се обавља путем eTwinning портала. Неколико дана након тога, обично крајем октобра, Централна служба за подршку објављује имена добитника Европске ознаке квалитета.
ПРИМЕРИ ДОБРЕ ПРАКСЕ
eTwinning пројекти, виртуелни пројекти на eTwinning порталу путем којих се обрађују различите теме из наставе кроз сарадњу и употребу информационо-комуникационих технологија, представљају примере добре праксе и могу да буду инспирација другим едукаторима, вртићима и школама. Омогућавају развијање компетенција као што су међупредметне, језичке и дигиталне компетенције, као и тимски и истраживачки рад деце из васпитних група и ученика.
ПУ „БОШКО БУХА“ И ETWINNING
Наша предшколска установа регистровала се и тренутно броји својих 10 чланова у eTwinning заједници, међу којима су заступљене структуре управе, стручне службе, васпитача и медицинских сестара васпитача. Наша предшколска установа се активно укључила у до сада 11 међународних eTwinning пројеката, од којих су неки награђени националним и европским ознакама квалитета. Пре три године у нашој предшколској установи формиран је Тим за међународне пројекте, (у који су осим васпитача и медицинских сестара васпитача укључени психолог, помоћник директора, директор, представници локалне заједнице и савета родитеља) који прати, помаже и извештава о учешћу запослених у међународним eTwinning пројектима. Овај тим планира и реализује интерне обуке и представљања награђених пројеката како би се више колегиница мотивисало и укључило у различите eTwinning пројекте.
Наша установа аплицирала је у фебруару 2019. године за Еразмус+ КА101 пројекат мобилности и курс, који су били одобрени за финансирање, али од чије се реализације на жалост одустало након светских дешавања са Covid19. Такође, нашој установи обраћали су се потенцијални партнери за Еразмус+ пројекте али перспективе су нам биле различите па се ова партнерства нису догодила.
Почетком јуна васпитач Данијела Жугић Ђурић као активни члан eTwinning портала позвана је од Националног тима за подршку (НСС) да као један од укупно два представника Србије учествује на 10. eTwinning међународном семинару „School cooperation in the Danube Region“ у Бечу, Аустрији, где је имала прилику да промовише своју предшколску установу, град и земљу из које долази, да унапреди своје компетенције на организованим радионицама семинара, осмисли и пронађе партнере за будући eTwinning пројекат „Fit4SES“.
Учешћем у међународним eTwinning пројектима наша предшколска установа видљива је на међународном нивоу, повезује се и успоставља сарадњу са установама широм Европе, гради добре односе, доприноси ширењу доброг гласа наше установе, града и земље, подстиче запослене на учешће и активно унапређење европског оквира компетенција.
За детаљније информације о програму Еразмус + : https://erasmusplus.rs/
За детаљније информације о Националној Еразмус+ агенцији: https://tempus.ac.rs/
За детаљније информације о eTwinning порталу: https://www.etwinning.net/sr/pub/index.htm
За детаљније информације о eTwinning семинару: https://oead.at/en/events/event/2022/06/02/etwinning-seminar-school-cooperation-in-the-danube-region
ETWINNING ПРОЈЕКТА CHILDREN CHANGE THE WORLD
У оквиру eTwinning пројекта Children Change The World у ком учествују деца Грчке, Естоније и Србије, деца објркта“ Бубамара“ су одабрала омиљене фотографије познатих слика, дала им назив и покушала да их „оживе“.
У оквиру eTwinning пројекта Children Change The World, деца објекта „Бубамара са Љукова су истраживала како помоћи нашој планети, како чувати своју околину и кренула у акцију скупљања смећа, лишћа, грања, почев од дворишта вртића падо фудбалског терена и оближњег игралишта.
У склопу eTwinning пројекта Children Change The World деца објекта „Бубамара“ су путем виртуелне туре имала могућност да „обиђу „Архелеон, центар за спасавање морских корњача који се налази у Глифади, у ком раде волонтери из целог света.Овај центар лечи око 70 повређених морских корњача које се спасавају у грчким обалама и морима,после рехабилитације корњаче се пуштају у море.Одушевљена оним што су видела и чула деца Грчке и Србије су се договорила да „усвоје „корњачу. Као знак захвалности добили смо плишану корњачу која је доста брзо допутовала из Грчке, којој смо одмах направили кућицу.
ФОРМИРАЊЕ ДЕЧИЈЕГ ПАРЛАМЕНТА
Током фебруара месеца мешовита група објекта „Бубамара“ прикључила се еТвиннинг пројекту „We have a voice: for a better future, beautiful, sustainable, together“
#eT4Future
Циљ пројекта: Пројекат образовања за демократију.
Оснаживање гласа ученика је веома значајан аспект демократског учешћа ученика. Планирамо да створимо искуства учења која ће охрабрити ученике да говоре о питањима која их се тичу, као и о актуелним питањима која су снажно повезана са бољим светом у коме ће живети, питањима која морају да живе у одрживим, инклузивним правима, поштовања животне средине.
У току прве активности смо формирали дечији парламент(school council), савет деце, демократски круг у ком разговарамо о тренутним „проблемима“ у нашем вртићу, школи, окoлини… Сваке среде заседа дечији савет и договарамо се шта и како радити. Саставили смо и Уговор вођен чланом 12. Конвенције о правима детета.
https://padlet.com/xfotini/travelling-to-europe-through-music-y1xc5ts6p63g1k4k
We have a voice
У склопу пројекта „We have a voice“ деца мешовите групе Бубамара су у фебруару преко youtube-a присуствовали музичком догађају организованом од стране Солунског државног оркестра. Деца су на заседању дечијег парламента почела да разговарају о различитим музичким активностима, тада смо изабрали тренутно омиљену песму наше групе и илустровали је. Поставили смо је на заједнички падлет пројекта.
https://padlet.com/xfotini/travelling-to-europe-through-music-y1xc5ts6p63g1k4k
У оквиру еТwиннинг пројекта „We have a voice“ деца мешовите групе Бубамара су обележила Дан безбедног интернета. Другари из вртића у Солуну су нам послали он лине писмо и занимљиве задатке које смо озбиљно схватили и врло лепо урадили.
У оквиру еТвиннинг пројекта „We have a voice“,деца мешовите група Бубамара су направила математичке изазове које су послали другарима у Грчку, Пољску, Турску, Исланд и Литванију, и покушавамо да решимо математичке изазове које су они послали нама…
https://padlet.com/xfotini/math-challenges-p9546e2e8r739ohz
У оквиру еТвиннинг пројекта „We have a voice“,мешовите група Бубамара се придружила путовању чудесне Амал.
https://www.walkwithamal.org/activity-pack/
Амал је лутка висока 3,5м. Представља сву децу која су морала да напусте своје домове и породице. Путује у потрази за својом мајком,да се врати у школу,да започне нов живот. На свом путу је дочекало више од милион људи на улицама и више десетина милиона онлине, ми смо били једни од тих онлине… Деца су се врло растужила и на све начине смишљала начине како да дочекају Амал и како да јој помогну. За почетак, направили смо јој писма добродошлице и решили да јој обезбедимо дом,свако од деце би је повео својој кући да живи са њима..
У оквиру еТвиннинг пројекта „We have a voice“ мешовита група Бубамара је у оквиру активности одрживости и екологије преуредила башту у дворишту вртића,уз велику помоћ маме из групе и другара из забавишта и школе. Посејали смо лук у соби,касније га пренели у нашу башту,посејали јагоде, тиквице..у луку и јагодама већ уживамо…
У оквиру еТвиннинг пројекта „We have a voice“ мешовита група Бубамара је кроз различите активности о миру,шта мир представља,кроз разговоре са децом…колаборативним радом са партнерима широм света учествовала на Еуропеанс Сцхоол Радио такмичењу „Make it heard“ и добили сертификат о учешћу.
У сарадњи са општином Инђија, Центром за социјални рад „Дунав“ и Домом здравља „ДР Милорад Мика Павловић“ поднета је пријава за стручно-саветодавну подршку кроз пројекат „Подршка локалним самоуправама за ширење добрих политика и пракси родитељства“ која је прихваћена. Пројекат се реализује у оквиру програма „Подстицајно родитељство кроз игру“ који спроводи Влада Р.Србије и УНИЦЕФ, заједно са имплементационим партнерима СКГО и Хармонија-Центар за подршку раном развоју и породичним односима уз финансијску подршку Фондације ЛЕГО.
Циљеви програма су дефинисани на више нивоа.
Ниво породице – развој капацитета родитеља за респонзивно старање и креирање подстицајног окружења за дете од најранијег детињства
Ниво практичара – усмереност на потребе породице у развоју респонзивног старања и подстицајног окружења
Ниво система – континуитет подршке у раду практичара унутар једног система и међу системима, адекватно препознавање потреба породице за додатном подршком
Ниво заједнице – континуитет подршке развоју родитељских вештина кроз системе, доступне поруке о квалитетном старању целокупне заједнице
Почетак сарадње озваничен је потписивањем Меморандума о сарадњи са општином Инђија 13.06.2022. године.
На скупу одржаном 14. 06. 2022. године представници установа упознати са оквиром пројектних активности које ће трајати две године и првим заједничким корацима у имплементацији пројекта (обуке и менторски рад). Испред ПУ „Бошко Буха“ присуствовали су координатор учења, психолог Неда. А.Ђилас и директор Јелена Кресоја.
За више информација о пројекту кликнути овде
РАДИОНИЦА ЗА ЧЛАНОВЕ МЕЂУСЕКТОРСКИХ РАДНИХ ТЕЛА
Радионица је одржана 30.09.2022. године у Новом Саду са фокусом на израду почетне процене стања у области подршке родитељству и раном развоју деце, у сва три система, предшколског васпитања и образовања, социјалне заштите и здравља, али и области међусекторске сарадње и буџета-локална самоуправа.
За више информација о првој заједничкој радионици можете погледати у Билтену заједнице Подстицајног родитељства
ДРУГИ ЗАЈЕДНИЧКИ САСТАНАК ГРАДСКИХ/ОПШТИНСКИХ
РАДНИХ ТЕЛА
На радионици одржаној 08.12.2022. године представници свих локалних самоуправа су представили кључне резултате израђених анализа стања подршке родитељству у локалној самоуправи и на основу истих покренули процес планирања и програмирања мера подршке родитељству.
ТРЕЋИ ЗАЈЕДНИЧКИ САСТАНАК ГРАДСКИХ/ОПШТИНСКИХ
РАДНИХ ТЕЛА
На радионици одржаној 27.03.2023. године у Новом Саду покренут је процес планирања и програмирања мера подршке родитељству на основу анализе стања подршке родитељству у свакој локалној самоуправи.
Фокус је на отварању дијалога за родитељство и представљање протокола о сарадњи између институција.
МОДУЛ 1 : Рано детињство-период неограничених могућности
Програм јачања капацитета професионалаца у области раног развоја за подршку подстицајном родитељству кроз игру
УВОДНИ СУСРЕТ СА МЕНТОРОМ
Учесници програма „Разиграно родитељство“ – васпитачи из објекта Лабуд и Невен и координатори учења-стр.сарадници установе, су први, уводни сусрет са ментором реализовали 10.11.2022. са циљем међусобног упознавања и представљања активности из Програма јачања капацитета професионалаца у области раног развоја за подршку подстицајном родитељству кроз игру.
Представљене су кључне информације о раном развоју деце:
– период највеће могућности и потребе за учењем и највеће осетљивости на факторе околине, па је брижно старање у контексту стабилних и привржених односа, сигурно и подстицајно окружење, једнако потребно за здрав развој детета као и физичка нега и исхрана;
-подстицаји за развој и учење се налазе свуда око детета, а могућности да их дете „користи“ зависи од одраслих ( проналажење прилика за игру за дете од првог дана живота)
– подршка раном развоју односи се на јачање кључне вештине родитеља:
1. респонзивност (препознавање потреба детета и одговор на њих)
2. разиграност (разумевање да дете учи и развија се кроз игру, подршка и учешће у игри)
ОНЛАЈН САСТАНАК ДИСКУСИОНЕ ГРУПЕ:
На игри темељена искуства учења
У првом кораку заједничког учења промишљали смо о нашем разумевању игре и зашто програм темељимо на игри, али и да унапређујемо наше вештине посматрања и анализе понашања детета и одраслог у игри. Градећи знања о игри, градимо знања о томе шта је заправо подстицај развоју и како се то дете развија и учи. Овладавање овим вештинама је важан предуслов у пружању подршке родитељима у развоју тих вештина, али и предуслов развоја квалитетне интеракције одраслог и детета у игри и уопште.
МОДУЛ 2 : РАЗИГРАНИ РОДИТЕЉ
У овом модулу учесници програма су са модератором разрадили улогу родитеља у игри и дискутовали о томе како се понаша и како се игра „Разиграни родитељ“.
Суштинска вештина на коју се ослања разиграни родитељ је респонзивност.
Респонзивност је:
– спретност родитеља да ситуацијзу разуме из угла детета
– вештина родитеља да прати и види интересовање детета
– вештина родитеља да одговара и реагује на сигнале детета.
Разиграни родитељ је :
– онај ко је вешт да препозна дететов позив у игру и подржи га;
– онај ко је вешт да препозна дететове потребе за учешћем одраслог у његовим активностима;
– онај ко је вешт да проширује интересовање и учи са дететом и о детету кроз игру, креира прилике за подстицај развоју и учењу детета.
Фокус је стављен и на то : Како се постаје разигран родитељ ?
Развој разиграног родитељства и респонзивности почиње исто када и развој родитељске улоге:
- још у трудноћи подстицањем замишљања бебе, понашања бебе у стомаку оба родитеља дају подстицај за прихватање бебе и грађења доживљаја бебе као независног бића;
- током порођаја и првих дана са бебом кроз контакт кожа на кожу родитељи дају подстицај доживљају блискости и повезивања са бебом;
- први дани са бебом омогућавају да родитељи прате и посматрају бебе у рутинама (купања, пресвлачења, храњења и сл.) па ће у овим ситуацијама родитељи да учи како се беба понаша и шта све ради;
- прве недеље и месеци живота бебе омогућавају да оба родитеља:
- проводе време са будном и активном бебом, прате и препознају иницијативу и интересовања бебе, односно бебине сигнале;
- говоре са бебом јер ће на тај начин развијати вештине да сачекају на одговор бебе, прати сигнале и подрже бебу да што дуже остане у комуникацији са њима;
- читају са бебом, и то је прилика да родитељи прошире интеракцију, одрже и прате промене у интересовању бебе;
- играју се са бебом/дететом на начин да разумеју игру из угла детета, препознају интересовања детета и креирају прилике за подстицај бебиној/дететовој игри, учењу и развоју.
ОНЛАЈН САСТАНАК ДИСКУСИОНЕ ГРУПЕ:
Разиграни родитељ
Одржан 28.12.2022. године у форми групне дискусије која је усмерена на промишљању, анализи своје праксе, односно прилика које у њој имамо да радимо са породицама и анализи искуства у досадашњој подршци породицама да развију вештине квалитетног старања о детету.
МОДУЛ 3 : ПРИСТУП И НАЧИНИ РАДА СА ПОРОДИЦОМ
У овом модулу отворили смо питање како развијамо вештине разиграног родитељства и какав приступ породицама би требало да имамо када родитеља проведемо кроз то искуство.
Кључни кораци у раду са породицом на развоју вештина респонзивности и разиграности :
- придруживање, односно повезивање са породицом и прихватање породице-
уважавање свих чланова породице, контеткста у коме живе, језика којим говоре, културе из које долазе и осталих јединствених карактеристика и потреба породице;
2. праћење понашања (интеракција) родитеља и детета и препознавање потреба породице за подршком да би интеракција била квалитетнија
3. антиципаторно вођење породице- подизање знања и свести родитеља, спремност да се у понашању детета трага за вештинама, реакцијама и променама које указују на потребу за подршком
4. Моделовање понашања- подршка родитељу да осмисли, проба другачије понашање у интеракцији са дететом, трагање за пропуштеним шансама које разумемо као прилике за истраживање.
ОНЛАЈН ДИСКУСИОНА ГРУПА
„ Приступ и начин рада са породицом “
Онлајн дискусиона група у оквиру модула 3 одржана је 16.01.2023. године са фокусом на анализу своје праксе, односно процену са којом породицом смо имали добре прилике да се повежемо а код којих нам је то представљало изазов, како опажамо и креирамо прилике за интеракцију детета и родитеља, како преносимо информације или знања о понашању детета, развојним вештинама које могу да опазе и како реагујемо када препознамо адекватну/подржавајућу реакцију родитеља.
ТЕМАТСКЕ МЕНТОРСКЕ ПОСЕТЕ У УСТАНОВИ
Тематске менторске посете у установи се организују са циљем пружања подршке развоју вештина подстицајног родитељства код практичара и подршке развоју заједнице учења.
Прва менторска посета одржана је 23.02.2023. године. Практичарима је пружена подршка у разумевању концепта и вештина примене алата програма у организацији простора и примени простора за рад са дијадама родитељ-дете.
Друга и трећа посета је одржана 13.03. и 29.03.2023. године са циљем приказа примера из праксе – рад са родитељима и децом кроз заједничку анализу и дискусију учесника и ментора. На конкретним примерима практичари су излагали како су пружили подршку родитељима кроз антиципаторно вођење: указивањем на важност активности које дете ради из угла детета, шта је родитељ могао и требао да прати у понашању детета током те активности, како на њих може да одговори и због чега је то важно.
Установа учествује као партнерска организација у реализацији пројекта на републичком нивоу„Школице живота- заједно за детињство“ у сарадњи са Фондацијом Новак Ђоковић и Центром за интерактивну педагогију.
Пројекат се реализује у објекту „Бубамара“ у Љукову који је адаптиран за две васпитне групе полудневног трајања, припремну и групу деце узраста од 3 до 5,5 година. Према потписаном уговору о донацији од 08.11.2019. године, укупна вредност пројекта износи 8,183,000.00 динара, у оквиру којег је фондација обезбедила 6.182,000.00 динара, и то : 3.500.000,00 динара за грађевинске радове, за опремање простора неопходним намештајем, дидактичким средствима и потрошним материјалом обезбеђено је 1.100.000,00 динара, док је просталих 1.582.000,00 динара намењено за обуке васпитача, менторинг и супервизију. Општина Инђија је као партнер узела учешће у износу 2.001.000,00 динара. Опремљено је и ограђено дечије игралиште на површини oд 140 м2 испред објекта који користи наша установе у износу од 1.200.000,00 динара према уговору о донацији закљученом 14.02.2020. године.
Поред стварања и побољшања услова за одрастање и образовање деце, пројектом су предвиђене и активности којима ће се пружити подршка јачању компетенција васпитача и стручних сарадника у циљу унапређења васпитно образовне праксе и сарадње са родитељима.
РАДИОНИЦЕ СА РОДИТЕЉИМА КАО ДЕО АКТИВНОСТИ НА ОТВАРАЊУ ОБЈЕКТА У ЉУКОВУ
Радионица за родитеље деце узраста од 3 до 5,5 година која до отварања објекта “Бубамара“ у Љукову нису била укључена у предшколско васпитање и образовање, одржана је 26.02.2020. године на тему : „ Игра и места за учење у локалној заједници“.
Циљ окупљања је да се родитељи упознају са значајем игре за развој деце, да се присете којих игара су се играли као деца и помоћу технике мапирање направе „Мапу локалне заједнице“. Родитељи су давали креативне предлоге за укључивање појединаца из локалне заједнице у планирање васпитно-образовног рада са децом, као и предлоге различитих места у којима деца могу проширити искуства и учити путем истраживања.
На радионици коју су водили психолог и васпитач који ће даље бити укључени у реализацију пројекта „Школице живота“ присуствовало је 17 родитеља.
МЕНТОРСКИ САСТАНЦИ У ШКОЛИЦИ ЖИВОТА
Менторски састанци су организовани уз стручну подршку Центра за интерактивну педагогију у циљу оснаживања компетенција васпитача и унапређења васпитно образовне праксе. Подршку је добило 6 васпитача из објеката наше установе, директор и стручни сарадник-психолог.
На састанцима смо промишљали о могућим перспективама развијања програма у објекту „Бубамара“ у Љукову .
Први састанак је одржан у форми радионице са темом „Истраживање перспективе детета и развијање пројектног приступа учењу“ из које је на основу истраживања интересовања деце произишао пројекат Уређење дворишта вртића.
На осталим састанцима смо развијали компетенције за разумевање и примену нових Основа програма предшколског васпитања и образовања „Године узлета“ кроз теме:
- „Слика о детету“
- „Документовање- пројектни портфолио и дечји портфолио“
- „Значај дечје игре“
- „Партнерскa сарадња са породицом“
- „Критички пријатељ“
Подршка коју смо добили кроз менторске састанке видљива је у хоризонталним размена организованим у установи са циљем размене искуства и ширења примера добре праксе.
ПРИЧА О ПРОЈЕКТУ УРЕЂЕЊА ДВОРИШТА Анализа примера приче настале у пројекту уређења дворишта као једна од тема за хоризонталну размену.
ОБУКЕ ЗА ВАСПИТАЧЕ И СУПЕРВИЗИЈСКИ САСТАНЦИ У ПРОЈЕКТУ „ШКОЛИЦЕ ЖИВОТА“
Око 30 васпитача учествовало је у обуци „Подстицајно окружење у вртићу“ која је реализована у установи 25.01.2020. године. Учесници су се упознали са значајем обезбеђивања сигурног и подстицајног окружења,окружења у којем ће се сва деца осећати прихваћено,уваћено и у којем ће имати могућност за учење и развој.
Васпитачи који су прошли обуку, су на онлајн супервизијском састанку одржаном 21.10.2020. приказали како су применили знања са обуке у сопственој пракси.
Извештај са супервизијских састанака
Подстицајно окружење у вртићу
На семинару „Подршка развоја критичког мишљења на раном узрасту“ који је одржан у установи 22. и 23.02.2020. године присуствовала је директорка Фондације Новак Ђоковић, Јелена Ђоковић. Кроз обуку васпитачи су стекли вештине за овладавање интерактивним приступом у процесу развоја критичког мишљења кроз решавање проблема, симболичко представљање и доношење одлука.
Супервизијски онлајн састанак одржан 16.11.2020. године је био погодна прилика за размену искуства и идеја о техникама које су испробали у раду са децом и родитељима.
Први онлајн семинар у установи „Живети различитост у вртићу“одржан је за 30 васпитача и медицинских сестара у периоду од 13.04.2020. дo 17.05.2020. године у циљу јачања васпитне улоге установе кроз креирање средине подстицајне за рано учење и развој деце уз уважавање различитости.
Након завршетка електронског дела обуке, 23.12.2020. одржан је сусрет са супервизорима на којем смо разменили искуства, утиске и приказали садржаје из курса примењене у раду са децом.
„ШКОЛИЦЕ НАШИМ ОЧИМА“
Иза нас је година која је оставила велики траг и поставила јаке темеље за наш даљи професионални развој. Као два васпитача која до сада нису имала прилику да сарађују, са другачијим искуствима, праксом, и стaжом у Предшколској установи, првенствено смо добиле једна у другој пријатеља, доброг критичког пријатеља. И на нашу велику радост добиле смо могућност да проширимо наше пријатељство на још чланова, кроз менторинг са псих.педаг. Споменком Дивљан, оформиле смо „мало језгро“ наше установе, те смо заједно дискутовале, училе, истраживале и оснаживале се. Споменка нас је охрабрила да своју досадашњу праксу и стечена искуства пренесемо даље, и проширимо их, како би заједничким залагањем развијали и мењали културу наше установе у складу са Новим основама програма. У склопу пројекта „Школице живота-заједно за детињство“, имале смо прилику да учествујемо у фантастичним семинарима , у реализацији ЦИП-а, како уживо тако и онлајн што је такође било ново искуство за нас („Подстицајно окружење у вртићу“, „Подршка развоју критичког мишљења на раном узрасту“, „Живети различитости у вртићу“, „Откривање дигиталног- креативна и одговорна примена дигиталне технологије у вртићу“). Створиле смо критички приступ према пракси и отвореност за преиспитивање и промене. Стекле смо знања о холистичком приступу посматрања детета и овладале вештинама у програму оријентисаном на дете. Упознале смо се са различитим техникама посматрања и испитивања перспективе деце и родитеља, а дечију игру и вршњачко учење поставили на значајно место. Оформиле смо и знања о различитим стратегијама учења деце, кроз разумевање прошле и постојеће праксе. Научиле смо који је значај заједнице учења у контексту реалног програма, и како критички заједно са колегама да преиспитујемо своју праксу и културу вртића. Развиле смо сарадњу са родитељима у којој су они активни учесници свих процеса у вртићу, где се уважава њихово мишљење и иницијатива. У току овог процеса, заједно са децом и родитељима из обе васпитне групе реализовале смо пројекат „Уређење дворишта“, који је освојио 3.награду на конкурсу „Сазнали на семинару-применили у пракси“ (ЗУОВ), и спознале потребу целоживотног учења и надограђивања, промишљања и преиспитивања своје праксе. Унапредиле смо своје дигиталне компетенције,и научиле едукативну и безбедну употребу различитих дигиталних алата које сада користимо успешно како у непосредном васпитно-образовном раду, тако и у сарадњи са родитељима и колегиницама. И на крају, кроз сва нова искуства освестиле смо да вештине васпитача имају кључно место у процесима, и да када смо отворени и желимо да учимо увек има простора за напредак.
Васпитачи „Школице живота-заједно за детињство“, Љуково:Драгана Хемон-Попадић и Ана Сурла
Фотографије са представницима ЗУОВ-а - Уручење награде за освојено треће место на конкурсу "Сазнали на семинару - применили у пракси"
ПУ „Бошко Буха“ је укључена у национални пројекат под називом „Спорт је важан да би био здрав и снажан“ који организује Спортски савез Србије и Савез за предшколски спорт и физичко васпитање Србије, а уз подршку Министарства омладине и спорта.
Програм има за циљ да се кроз посебно осмишљене физичке активности утиче на правилан развој деце и на повећање броја деце у спорту. Такође један од циљева програма јесте и да се пружи подршка васпитачима у реализацији физичких активности са иновативним и креативним вежбама, као и са новим идејама и начином реализације програма.
Промоција програма је одржана у објекту „Сунце“ 05.04.2021. године када су инструктори Савеза за предшколски спорт и физичко васпитање заједно са децом кроз игру, одржали вежбе атлетике.
Према плану програма васпитачи ће заједно са децом у свим објектима наше установе реализовати вежбе гимнастике, атлетике, корективне и превентивне вежбе као и друге активности којима ће се подстицати рани развој деце предшколског узраста.
Презентацију Националног пројекта „Спорт је важан да би био здрав и снажан“ можете погледати ОВДЕ
Прилог о пројекту у Јутарњем програму РТС-а
РЕАЛИЗАЦИЈА ПРОЈЕКТА „СПОРТ ЈЕ ВАЖАН ДА БИ БИО ЗДРАВ И СНАЖАН“
У нашој установи се континуирано ради на реализацији пројекта „Спорт је важан да би био здрав и снажан“.
Велики број деце из свих објеката предшколске установе, око 900 малишана различитих узраста, активно се баве физичким активностима. Реализују се, у зависности од временских услова, у фискултурним салама, спортским теренима, двориштима вртића као и у радним собама.
Деца једноставно обожавају спортове и физичку активност. Подстичемо код деце моторички развој, упознајемо их са базичним спортовима (атлетика, гимнастика) и реализујемо са децом корективне вежбе које имају значајну улогу у доба раста и развоја.
Реализација активности у оквиру Недеље предшколског спорта,
од 14.06. до 21.06.2021. године
Одржана је Недеља предшколског спорта од 14.06. до 21.06.2021. године у свим објектима предшколске установе „Бошко Буха“ из Инђије.
Циљеви ове манифестације су :
– укључивање деце у спортске активности и развијање интересовања за спорт,
– развијање такмичарског и тимског духа код деце,
– развој свих мишићних група и моторичких способности,
– упознавање основних елемената базичних (гимнастика,атлетика) и колективних спортова.
Деца свих васпитних група, у свих 14 објеката наше предшколске установе су имала прилике да учествују у различитим спортским активностима и дисциплинама.
Учествовало је преко 1000 деце, а активности су организоване свакодневно, током целе недеље.
Активности су се реализовале на отвореном простору (двориштима вртића и спортским теренима), у фискултурним салама као и у радним собама.
Вежбе и активности су биле прилагођене узрасту и могућностима деце.
Деца су показала велику заинтересованост и расположење за учешће.
Недеља предшколског спорта је била права прилика за дружење малишана и за усвајање нових вештина, као и промовисање здравог начина живота.
Установа је у сарадњи са општином Инђија поднела пријаву на расписан конкурс Покрајинског секретаријата за образовање, прописе, управу националне мањине – националне заједнице за финансирање и суфинансирање програма и пројеката у предшколском васпитању и образовању у фебруару 2021. године који је одобрен за финансирање.
Циљ пројекта „ Наша Инђија кроз историју и традицију“ је јачање отворености деце, васпитача и родитеља према културолошкој разноврсности кроз упознавање са историјом и традицијом нашег места. Пројекат је реализован од 15.04. до 23.06.2021. године у 13 припремних и са око 340 деце. Пројектне активности су завршене 31.06.2021. године прославом пројекта и изложбом дечијих продуката у Кући Војновић. Деца, родитељи и чланови шире локалне заједнице имали су прилику да се упознају са резултатима пројекта. Средства добијена по пројекту – 106.000, 00 динара су утрошена по плану и наменски, односно за набавку дидактичких материјала и играчака које подстичу уважавање различитости и осликавају вредности разлика.