Поштовани родитељи,
У време ванредне ситуације, упућени смо једни на друге да комуницирамо путем друштвених мрежа и мобилних телефона, али за децу је најбоља „жива реч“ – интеракције унутар породица (на релaцији њених чланова), ваша улога као родитеља је од пресудног значаја за даљи несметани раст и развој вашег детета.
Ви као родитељ најбоље познајете своје дете и сада, у време изолације налазите се у позицији када, више него икада пре, можете са дететом провести време и на занимљив и креативан начин, кроз игру учити дете одређеним способностима и вештинама. Није решење и немојте допустити да дете по цео дан гледа цртаће, проводи време уз игрице на рачунару само зато што то жели. Врло је важно да са дететом заједно организујете његово време и структуру дана.
Зашто је важна структура дана? Идеја је да дете има преглед активности које ради у току дана. Идеја структуре није да „заробимо“ дете у распоред који ми у његово име измислимо, већ да дете научимо да се организује, планира и оријентише се у односу на слободно време које има. Важно је да дете зна када је време за ручак, када се одмара или када је време за спавање. Исто тако структура даје и ограничење оним активностима као што је гледање ТВ – а или играња игрица. Ако се заједно са дететом договорите „Шта је то шта ћете данас радити?“ – заправо подстичете осамостаљивање детета. Такође, одређен степен структурисања времена омогућава једноставнију транзицију(прелазак) на виши ниво образовања за децу која тек треба да пођу у школу или касније лакши повратак у рутину за децу која се похађају вртић. Када помажете детету да одабере активност обратите пажњу на његове потребе и склоности, у преводу, укључите дете у планирање онога што жели да ради, шта воли, шта му прија а шта не. Па, да почнемо – игра подстиче развој детета.
Ево предлога неких корисних активности које можете радити са дететом
- Активности попут сецкања, савијања папира, играња пластелином, цртања и игре бојама деци су увек интересантне
- Бојанке, слагалице, игре коцкама одличне су активности како за игру тако и за развијање различитих вештина – за фину моторику, графомоторички развој, мишљења, уочавања делова и целине…
- У кући можете играти разноврсне игре речима јер ви утичете на развијење речника код детета, проширујете његов фонд речи користећи нове и за дете непознате речи, утичете на његову бољу дикцију јер дете усваја и копира ваш говор, начин на који ви акцентујете речи, развијате меморију. На пример:
а ),,Настави причу“- Први играч измисли и каже једну реченицу. Следећи играч понови претходну реченицу и дода тј. надовеже своју реченицу. Затим, онај први играч понови обе реченице и дода трећу. Предност ове игре јесте што се поред вежбања изговора и правилне дикције вежба и меморија, јер дете понавља ваше реченице и памти њихов редослед.
б) ,,На слово на слово“- Смисао игре је да се на одређено слово које је насумично изабрано, наброји што више појмова који почињу на то слово (животиње, биљке, градови…). Победник је онај који смисли највише појмова који почињу одређеним словом.
в) ,,Замисли нешто“- Један од играча треба да замисли неки објекат по договору (животиња, биљка, предмет…) а остали играчи да кроз постављење питања открију који је то објекат. На питање се одговара само са ДА или НЕ, а чим један учесник на своје питање добије одговор НЕ следећи учесник поставља своје питање. На овај начин дете предшколског узраста вежба своју концентрацију јер мора да остане фокусирано, упамти шта питају други учесници игре и да слаже све добијене одговоре у целину како би што пре дошло до решења. Истовремено, вежба се у постављању питања на које се може одговорити само са ДА или НЕ.
г) ,,Каладонт“- Први учесник игре каже једну реч било коју, а следећи играч треба да каже своју реч која мора да почиње на последња два слова претходне речи. На пример, неко каже ,,чинија“, следећи играч треба да своју реч почне са ,,ја“, па каже на пример ,,јастук“, следећи мора да почне реч са ,,ук“, нпр, „украс“ итд. Предност ове игре је усвајање великог броја речи, упознавање са новим појмовима, проширивање речника . Победник игре је онај ко каже реч коју је немогуће наставити , на пример ,,каладонт“ „аргумент“….
- Помоћ у кући и укључивање детета у кућне активности корисно ће бити како вама тако и детету, да обрише прашину, да сложи књиге, обућу, играчке, да помаже око спремања ручка, да постави сто, да меси тесто …
- Гледање филмова уз заједничко препричавање, касније анализирање или илустровање може бити занимљива активност…
,,УЧИТИ СВОЈЕ ДЕТЕ ЗНАЊУ, НЕ ТРЕБА СИЛОМ, НЕГО ИГРОМ,, Платон
Припремила Снежана Прелић, логопед