ПРОГРАМ РАДА СТРУЧНОГ САРАДНИКА
Циљ рада стручног сарадника у предшколској установи јесте развијање квалитета праксе предшколске установе, кроз:
– развијање културе предшколске установе као заједнице учења и
– развијање квалитета програма васпитно-образовног рада.
Стручни сарадник реализује програм свог рада на принципима:
• Партнерства, тако што ствара услове:
– за заједничко учешће, засновано на узајамном поверењу, размени и подршци свих учесника (запослених, родитеља, односно других законских заступника деце, других одраслих из локалног окружења и деце) кроз улогу подржавајућег лидера, а не акцентом на саветодавном и надзорном раду;
– за развијање праксе предшколске установе кроз заједничко учешће и континуирану размену са другим стручним сарадницима заснованим на успостављању заједничких вредности и дељењу одговорности;
– за умрежавање са другим предшколским установама, високошколским установама и научно-истраживачким институцијама, другим установама, удружењима и организацијама, носиоцима образовне политике.
• Рефлексивности, тако што подржава континуирано заједничко учење и размену међу учесницима, стварајући прилике за истраживање, преиспитивање праксе, покретање акција и промена, а не подучавањем.
• Стручности и етичности, тако што:
– заснива свој рад на познавању и праћењу савремених научних сазнања, добрих примера праксе, тенденција образовне политике и стандардима компетенција за стручне сараднике у предшколској установи;
– делује у интересу деце и породице;
– преузима професионалну одговорност;
– преузима проактивну улогу у промовисању предшколског васпитања и образовања, заступању интереса деце, породице и практичара и обликовању политике и праксе предшколског васпитања и образовања, у стручној, локалној и широј јавности.
Послови стручног сарадника реализују се у оквиру подручја:
- стратешко (развојно) планирање и праћење праксе предшколске установе (израда докумената установе; праћење, документовање и вредновање праксе установе; планирање и праћење властитог рада);
- развијање заједнице предшколске установе (развијање заједнице учења кроз сарадњу колектива; сарадња са породицом; сарадња са локалном заједницом; јавно професионално деловање стручног сарадника);
- развијање квалитета реалног програма учешћем на нивоу вртића (подршка васпитачима у развијању реалног програма; подршка трансформацији културе вртића; подршка у учењу и развоју деце; праћење, документовање и вредновање реалног програма).
Специфични послови педагога
- повезивање различитих структура запослених у предшколској установи у циљу остваривања њене примарне делатности васпитно-образовног рада
- учествовање у формирању васпитних група, избору и распореду васпитача у васпитне групе;
- праћење и стручно представљање актуелних докумената образовне политике у области предшколског васпитања и образовања васпитачима
- стручна подршка приправнику и ментору током остваривања програма увођења у посао;
- планирање стручног усавршавања практичара у складу са потребама праксе и акцентом на облицима стручног усавршавања у контексту праксе;
- пружање помоћи васпитачима у припреми излагања, представљању примера добре праксе, приказу литературе, учешћу на скуповима;
- организовање и вођење активности заједничке анализе и могућности примене у пракси увида и сазнања васпитача са обука, пројеката, студијских путовања и сл.;
- сарадња са школом кроз организовање различитих програма, активности и акција које повезују практичаре, децу и родитеље из вртића и школе и упознавање школе са концепцијом предшколског програма;
- учешће у креирању и реализацији активности намењених детету и породици у периодима транзиције (упису у вртић, преласку из јасли у вртић, поласку у школу).
Специфични послови стручног сарадника – психолога:
- Учествује у формирању васпитних група, избору и распореду васпитача у васпитне групе;
- Сарађује са васпитачима и породицом у креирању окружења у којем су деца заштићена од насиља, злостављања и занемаривања;
- Пружа подршку запосленима у професионалном и личном развоју;
- Пружа подршку васпитачима у укључивању деце са сметњама у развоју у активности васпитне групе и вртићку заједницу;
- Пружа подршку деци и породици у превазилажењу тешкоћа у периодима транзиције;
- Пружа психолошку помоћ детету које има развојне, емоционалне и социјалне тешкоће, проблеме прилагођавања, проблеме понашања;
- Врши саветодавни рад са родитељима у осетљивим периодима за породицу;
Сарађује са школом у циљу остваривања континуитета у раду са децом, посебно децом којој је потребна додатна подршка.
План рада логопеда
– Детекција деце са говорним сметњама;
– Утврђивање пропратних сметњи психо – физичког развоја;
– Утврђивање говорног нивоа групе и поједине деце свих узраста;
Рад са децом
– Организовање терапије;
– Организовање индивидуалног рада на корекцији говора;
– Праћење напредовања у говорној терапији и њихово евидентирање у картон;
Рад са васпитачима
– Саветодавно – конструктивни рад са васпитачима и њихово обучавање за корективни рад на блажим корективним сметњама;
– Учествовање у изради индивидуалног програма рада у оквиру стручне службе – учествовање у раду стручних органа;
Сарадња са родитељима и друштвеном средином
– Обављање саветодавно – консултативног рада са родитељима – одржавање предавање и укључивање родитеља у стручни тим;
– Упућивање родитеља у специјализоване здраствене службе
Рад на стручном усавршавању
– Прати стручну литературу – примењује иновације у раду;
– Преноси информације о новинама на стручним органима – организује посете стручним предавањима и семинарима
ПЛАН РАДА БИБЛИОТЕКАРА
ПЛАНИРАЊЕ И ПРОГРАМИРАЊЕ ВОР-а
- Планира набавку литературе и периодичних публикација(часописа) за децу, васпитаче, стручне сараднике, физичка обрада публикација инвентарисање, класификација, сигнирање
и каталогизација, - Планира развој библиотеке и набавку библиотечке грађе потребне за реализацију ВОР- а сарађује са васпитачима, стручним сарадницима у реализацији пројеката, одабира и припрема литературу и другу грађу за разне ВО активности,
- Брине о заштити књига за децу и дидактичког материјала,
- Води евиденцију о библиотечкој грађи у инвентар књигу,
- Припрема и пише летопис установе,
- Стручно се усавршава на семинарима, саветовањима и другим скуповима на којима
узимају учешће библиотекари
РАД СА ВАСПИТАЧИМА, МЕДИЦИНСКИМ СЕСТРАМА – ВАСПИТАЧИМА, СТАЖИСТИМА
- Сарађује са васпитачима на промоцији читања кроз све облике ВОР- а,
- Организује активности у библиотеци као подршка учењу, коришћење ресурса библиотеке у процесу учења,
- Систематски информише кориснике библиотеке о новим књигама, стручним часописима и другој грађи, о тематским изложбама,усмено или писмено приказује поједине књиге, сликовниц е, часописе…
РАД СА ДЕЦОМ
- Стимулише навику деце да пажљиво користе и чувају библиотечку грађу,да развијају навику долажења у библиотеку, организује такмичења и квизове о прочитаној литератури за децу,
- Организује индивидуално и групно навикавање деце , на пажљиво руковање књигом, развија љубав и интересовање за књигу
РАД СА РОДИТЕЉИМА
- Учествује на родитељским састанцима ради давања информација о читалачким интересовањима и потребама деце ради развијања читалачких и других навика и формирању личних библиотека,
- Оствариварује сарадњу са родитељима у вези са развијањем читалачких навика код деце кроз различите облике рада «Читаоница-причаоница», изнајмљује књиге родитељима,
- Сарађује са родитељима, препоручује популарну педагошко – психолошку литературу и књиге за децу, изнајмљује књиге родитељима
КУЛТУРНИ И ЈАВНИ РАД
- Организује сарадњу са културним институцијама,
- Учествује у планирању и реализацији културних манифестација, јавним наступима,
- Промовише књиге за децу и одрасле правећи тематске изложбе;
- Учествује на промоцији стручне литературе за децу;
- Учествује на стручним скуповима библиотекара и укључује се у библиотечко – инф. Систем
- Посећује изложбе и сајмове књига.
РАД СА ДИРЕКТОРОМ, СТРУЧНИМ САРАДНИЦИМА
- Сарађује са стручним већима, директором у вези с набавком и коришћењем књижне и некњижне грађе, те целокупном организацијом рада предшколске библиотеке,
- Информише, стручние сараднике и директора о набавци нове стручне литературе, дидактичко методичке, и педагошко психолошке литературе,
- Припрема и организује културне активности вртића, књижевне трибине, сусрете, разговоре, акције прикупљања књига, изложбе, обележавање значајних јубилеја
САРАДЊА СА НАДЛЕЖНИМ УСТАНОВАМА, ОРГАНИЗАЦИЈАМА, УДРУЖЕЊИМА И ЈЕДИНИЦОМ ЛОКАЛНЕ САМОУПРАВЕ
- Сарађује са другим школама, школском, народном и другим библиотекама на територији локалне самоуправе,
- Сарађује са просветним, научним, културним и другим установама (новинско-издавачким
предузећима), радио телевизијским центрима, позоришним кућама, домовима културе и др. - Води евиденцију о библиотечкој грађи у инвентар књигу,
- Припремање и вођење летописа установе,
- Стручно усавршавањеучешће на семинарима, саветовањима и другим скуповима на којима
узимају учешће библиотекари
Дијететичар –нутрициониста установе обавља :
- Планирање,унапређивање и организацију исхране деце у предшколској установи
- Води рачуна о заступљености свих група намирница, заступљености хранљивих материја (макронутријената), као и витамина и минерала (микронутријената) у оброцима у одређеном процентуалном односу.
- Расподелу укупне енергије у КЈ подељену на одговарајућ број оброка у односу на трајање боравка детета у предшколској установи
- Спроводи контролу исхране деце у установи (контролу намирница при пријему, контролу документације о здравственој безбедности хране), контролу дистрибуције хране у складу са HACCP стандардима.
- Води евиденционе листе потрошње намирница на дневном ,месечном и годишњем нивоу.
Сарадња са васпитним особљем:
- Заједно са васпитачима учествује у планирању и реализацији активности са децом везаних за теме здраве хране, учествује у радионицама са децом о значају правилне исхране деце различитог узраста
- Рад на подизању нивоа културе исхране деце
Сарадња са родитељима:
- Консултације и саветодавни рад са родитељима у вези значаја правилне исхране деце
- Консултације у вези индивидуалних јеловника због здравствених потреба детета (нутритивне алергије)
- Индивидуални разговори, панои за родитеље
- Анкете за родитеље
- Израда индивидуалних јеловника
- Израда листе нутритивних алергена у јеловнику
Сарадња са тимом за превентивну здравствену заштиту:
- Консултације у вези здравственог стања детета и потреба везаних за исхрану
- Размена искуства
- Учешће у тиму превентивне здравствене заштите
- Увид у антропометријска мерења деце
Сарадња са сарадником за здравствену заштиту , безбедност и здравље на раду и економом
- Праћење хигијенског стања кухињских блокова
- Интерна контрола хигијенског стања кухињског блока
- Контрола исправности намирница (рокови употребе)
Сарадња са стручним лицима тендерски изабраних добављача
- Праћење квалитета намирница
- Телефонски разговори са прехрамбеним технолозима и рад на унапређењу квалитета намирница
Сарадња са Заводом за јавно здравље Сремска Митровица
- Узимање брисева из кухињског блока
- Калоријско-броматолошка анализа
- Брис посуђа и брис руку кухињског особља
- Одређивање калоријске вредности оброка
Стручно усавршавање:
- Континуирано унапређивање исхране деце, примена нових сазнања из домена науке о исхрани у пракси
- Учешће у раду Удружења нутрициониста-дијететичара предшколских установа Србије
- Присуство и активно учешће на стручним скуповима (конгреси, симпозијуми,курсеви, стручни састанци)
Службеник за послове заштите, безбедности и здравља на раду
Законом о безбедности и здрављу на раду уређује се спровођење и унапређивање безбедности и здравља на раду лица која учествују у радним процесима, као и лица која се затекну у радној околини, ради спречавања повреда на раду, професионалних обољења и обољења у вези са радом.
Права, обавезе и одговорности послодавца и запослених, надлежности и мере чијом се применом, односно спровођењем осигурава безбедност и здравље на раду остварује се у складу са овим законом и прописима донетим на основу закона.
Превентивне мере обезбеђује послодавац полазећи од следећих начела:
1) избегавање ризика;
2) процена ризика који се не могу избећи на радном месту;
3) отклањање ризика на њиховом извору применом савремених техничких решења;
4) прилагођавање рада и радног места запосленом, нарочито у погледу избора опреме за рад и метода рада, као и избора технолошког поступка да би се избегла монотонија у раду, у циљу смањења њиховог утицаја на здравље запосленог;
5) замена опасног безопасним или мање опасним;
6) давање предности колективним над појединачним мерама безбедности и здравља на раду;
7) одговарајуће оспособљавање запослених за безбедан и здрав рад и издавање упутстава за рад на сигуран начин;
8) прилагођавања техничком напретку;
9) развијања кохерентне целокупне политике превенције.
Начин пружања прве помоћи, врсте средстава и опреме који морају бити обезбеђени на радном месту, начин и рокове оспособљавања запослених за пружање прве помоћи споразумно прописују министар надлежан за рад и министар надлежан за здравље.
План примене мера за спречавање појаве и ширења епидемије заразне болести
Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања донело је План примене мера за спречавање појаве и ширења епидемије заразне болести у циљу заштите безбедности и здравља на раду запослених и других лица која се затекну у радној околини у складу са Правилником о превентивним мерама за безбедан и здрав рад за спречавање појаве и ширења епидемије заразне болести, који је ступио на снагу 11. јула 2020. године.
Појава нових ризика изазваних корона вирусом један је од изазова да бригу о здрављу запослених подигнемо на највећи могући ниво. Такође, неопходно је омогућити што једноставнију примену превентивних мера и редовно информисање запослених о свим обавезама, а истовремено редовно пратити ефикасност примене мера и поступати у складу са инструкцијама и препорукама Министарства здравља, Института за јавно здравље и епидемиолога.
Одговорним понашањем запослени радници Предшколске установе својим примером дају на значају примени мера превенције, као што су: обавезно ношење заштитних маски, редовно прање руку, држање физичке дистанце од минимум два метра, избегавање окупљања већег броја лица у затвореном простору.
- Правилник о превентивним мерама за безбедан и здрав рад за спречавање појаве и ширења епидемије заразне болести можете преузети са овог линка
https://www.minrzs.gov.rs/sites/default/files/2020-07/94-20%20PRAVILNIK…
ПРОФЕСИОНАЛНА УЛОГА ВАСПИТАЧА/МЕДИЦИНСКЕ СЕСТРЕ
Професионална улога васпитача реализује се кроз четири подручја:
- Подручје непосредног рада са децом васпитач реализује кроз свакодневни рад у васпитној групи усмереношћу на добробит детета, квалитет односа и различите ситуације и активности заједничког учешћа.
- Подручје развијања програма је подручје кроз које васпитач оживљава на нивоу реалног програма концепцијска полазишта Основа кроз принципе и стратегије којима се подржавају добробит, односи и делање. Процес развијања програма се одвија кроз сарадњу са стручним сарадницима и колегама као и кроз размену са децом и породицом.
- Подручје професионалног развоја односи се на потребу сталног учења и надограђивања одговора на питање шта значи бити добар васпитач и шта је добар програм. Оно се реализује кроз:
- разумевање концепцијских поставки Основа програма и њихово утемељење као лично релевантних и повезаних са властитом праксом;
- учешће у развијању рефлексивне праксе у свом вртићу кроз сарадњу, размене и заједничка истраживања са стручним сарадницима и васпитачима;
- критичко преиспитивање са колегама културе и структуре дечјег вртића
- повезивање са колегама из других установа ради размене искустава и заједничких истраживања;
- учешће у развојним пројектима на локалном и националном нивоу;
- избор семинара стручног усавршавања који су релевантни за развијање рефлексивне праксе и професионално оснаживање;
- учешће и излагање на стручним скуповима;
- праћење савремене стручне литературе и трендова развоја предшколског васпитања и образовања.
- Подручје професионалног јавног деловања реализује се кроз:
- заступање интереса деце и породице у свим питањима јавне политике, друштвеног живота и јавних делатности која се односе на децу;
- ангажовање у локалној заједници на промовисању права детета и породице и промоцији предшколског васпитања и образовања;
- аргументовано указивање на проблеме у пракси предшколског васпитања и образовања и покретање акција;
- ангажовање у професионалним удружењима и стручним телима;
- покретање и учешће у акцијама везаним за децу и породицу;
- промовисање предшколског васпитања и професије васпитача учешћем на стручним скуповима, у медијима, публиковањем стручних радова;
- професионално деловање и понашање у свакодневној пракси у складу са етичким кодексом професије
Медицинска сестра – сарадник на пословима неге и превентивне здравствене заштите
Нега и превентивно-здравствена заштита деце у предшколској установи обухвата:
1) програмирање, реализацију и унапређивање здравствено- васпитних активности, усмерених ка усвајању здравих стилова живота, у циљу очувања и унапређивања здравља деце (лична и општа хигијена детета, правилно прање руку, хигијена уста, зуба и коже, навике правилне исхране, употреба тоалета, очување здравог окружења и др.);
2) праћење општег стања и понашања детета у васпитној групи, правовремено реаговање на промене, издвајањем детета и позивањем родитеља, односно надлежне здравствене установе;
3) узимање основних података о здравственом стању детета од родитеља, односно старатеља, праћење општег изгледа детета (преглед коже и видљивих слузокожа, преглед на вашљивост косе, праћење хигијене одевног и постељног рубља, мерење телесне температуре по потреби, издвајање болесне деце, обавештавање родитеља, позивање надлежне здравствене установе, и др.);
4) праћење понашања детета за време храњења, игре, неге, одмора и уочавање присуства знакова који упућују на могућност постојања занемаривања, злостављања, односно злоупотребе деце;
5) хигијенско-епидемиолошке мере које медицинска сестра планира и реализује на годишњем, месечном, недељном и дневном нивоу у складу са епидемиолошком ситуацијом (праћење и саветодавни рад са особљем код одржавања чистоће, температуре, влажности, проветрености и осветљености свих просторија у објектима, праћење и саветодавни рад у вези са начином припремања оброка у млечним кухињама, праћење и саветодавни рад са особљем у области допремања оброка из производних кухиња, начина сервирања, хигијене прихватног кухињског блока, посуђа и инвентара, праћење и саветодавни рад са особљем код одржавања хигијене санитарних простора, отклањање отпадних материја и вода и др.);
6) друге хигијенско-епидемиолошке мере, у складу са законом
Oсновни задатак и приоритетни садржај рада у спровођењу превентивно-здравствене заштите у предшколској установи jе подршка развијању здравих стилова живота код деце и здравствено-васпитни рад са родитељима, односно старатељима деце, у циљу очувања и унапређења здравља и правилног раста и развоја деце.
Активности на формирању здравих навика код деце спроводе се:
– у оквиру свих редовних активности за време боравка детета у предшколској установи (одржавање хигијене, исхрана, игра и др.),
– применом одговарајућих облика, метода и средстава здравствено-васпитног рада са децом, породицом и васпитним особљем, прилагођеним одговарајућем узрасту деце.
За формирање здравих навика код деце, од значаја је активно учешће родитеља, односно старатеља детета и тимски рад са васпитним особљем.
Приликом доласка детета у предшколску установу након одсуства због болести, родитељ, односно старатељ доставља медицинској сестри или васпитачу групе здравствену потврду издату од стране педијатра да дете може у колектив.
Уколико се при пријему посумња или примети да дете није за колектив, медицинска сестра препоручује родитељу да врати дете из колектива и одведе на преглед код педијатра и све то евидентира у документацији.
Mедицинска сестра – сарадник код промене општег стања детета у јаслама, односно вртићу спроводи Основне мере, евидентира у медицинску документацију све предузете мере, у складу са прописима којима се уређује област здравствене документације и евиденција
О свакој промени здравственог стања детета или повреди која изискује одлазак детета у здравствену установу, медицинска сестра – сарадник обавештава надлежне у предшколској установи.
У ситуацијама када служба хитне медицинске помоћи преузме дете, у пратњи детета иде родитељ односно старатељ, васпитач, или друга особа из предшколске установе коју дете познаје.
ТЕХНИЧКО ОСОБЉЕ ПРЕДШКОЛСКЕ УСТАНОВЕ
Домар-мајстор одржавања
- обавља прегледе објеката, врши контролу исправности инсталација и друге опреме;
- одржава и поправља електричне инсталације и уређаје, грејне, водоводне и санитарне инсталације, противпожарне апарате, грађевинску столарију (застакљивање и поправке прозора, врата ) и друге опреме;
- прати процену угрожености од пожара по постојећем Плану заштите од пожара;
- стара се о проходности приступних путева у дворишту објеката и евакуационих путева у установи;
- предузима мере и радње за заштиту и спасавање лица, материјалних добара и животне средине приликом избијања пожара;
- обавља послове ложења и рукује уређајима у котларници и стара се да објекат буде благовремено загрејан;
- одржава уређаје и инсталације централног грејања;
- одржава зеленило у дворишту зграде;
Портир/чувар
- обезбеђује објекат Установе и то унутрашњег, у времену пријема и отпуста деце, и спољашњег, дворишног дела;
- контролише улазак и излазак лица у Установу и даје потребна обавештења;
- пријављује директору сва дужа задржавања лица у објекту и дворишту Установе;
- пријављује штете у простору који обезбеђује и обавештава директора;
- помаже у одржавању хигијене дворишта и у одржавању зеленила у дворишту, кошењу траве и сличним пословима;
Возач
- врши превоз и дистрибуцију намирница и припремљених оброка;
- врши превоз роба, ствари и лица ( запослених, деце ) за потребе Установе;
- одржава и брине о хигијени и исправнпости свих возила, нарочито о хигијени возила за превоз хране;
- прати процену угрожености од пожара по постојећем Плану заштите од пожара;
- стара се о проходности приступних путева у дворишту објеката и евакуационих путева у установи;
- предузима мере и радње за заштиту и спасавање лица, материјалних добара и животне средине приликом избијања пожара;
Спремачица
- одржава чистоћу у ходницима, дечијим боравцима, тоалетима, канцеларијама и осталим просторијама установе;
- одржава чистоћу у дворишту установе и пере подове, врата, прозоре, зидове и бришу прашину са инвентара;
- врше дезинфекцију тоалета;
КУХИЊСКО ОСОБЉЕ ПРЕДШКОЛСКЕ УСТАНОВЕ
Магационер-економ
- прима и складишти робу у магацин;
- врши контролу стања роба, залиха и набавки у Установи;
- врши издавање роба и материјала из магацина и задуживање запослених истим;
- доставља налоге о пријему робе у магацин и о издавању робе из магацина рачуноводству;
- одговара за правилно складиштење робе, хигијену магацинског простора и целокупну робу и рокове њене употребе;
Главни кувар
- организује и координира рад у кухињи;
- контролише исправност процедуре припреме оброка, квалитет и квантитет оброка;
- обезбеђује и одговоран је за правилну употребу инвентара и опреме у кухињи и за хигијену кухиње;
- непосредно учествује у припремању оброка и одговоран је за квалитет и благовременост припремљених оброка;
- води евиденцију о броју деце која се хране;
- оставља и чува узорке намирница;
Кувар
- припрема оброке по утврђеном јеловнику и рецептури;
- врши расподелу оброка за друге објекте Установе;
- сервира припремљене оброке деци;
- одржава хигијену у кухињи;
- рукује и одржава хигијену кухињиског инвентара и одговара за њега;
Сервирка
- припрема намирнице за кување ( прање, сецкање и сл. );
- врши сервирање оброка;
- одржава хигијену кухињског блока , кухињског инвентара и посуђа;
У издвојеним одељењима Установе обавља:
- све послове сервирке , изузев послова припреме намирница за кување;
- послове одржавања чистоће у ходницима, дечијим боравцима и тоалетима, улазу у објекат и дворишту;
- одговара за инвентар и другу опрему којом рукује или која се налази у просторијама које одржава;
Техничар одржавања одеће – вешерка
– пере дечију постељину и друго;
– пегла ( ручно и машински ) дечију постељину, и остало;
– обавља мање сложене кројачке послове – крпљења, зашивања и сл.;
– одржава хигијену вешернице и инвентара у њоj