СПОРТИЋ
„СПОРТИЋ“
Теоријски основ програма „ Спортић“
Физичка активност, односно физичко вежбање, за децу у доби од 4 -10 године представља један од најзначајнијих подстицаја раста и развоја. Уз интензиван раст и развој, кроз који пролазе деца те доби, обележја тог животног раздобља јесу активности попут ходања, трчања, скакања, бацања, пењања, пузања, котрљања и других. Те се активности неретко идентификују са основним облицима кретања. Развој тих облика кретања не одвија се равномерно него поступно, кроз игру.
Сви циљеви и задаци физичке и здравствене културе не могу се остварити само игром, потребни су и други садржаји, њих треба спроводити тако да деци вежбање буде пријатно, забавно и да буде игра а не мучна обавеза. Доказано је да се моторичким развојем постиче и емоционални, социјални и интелектуални развој деце. Недостатак игре и могућност за суделовање у различитим активностима може успорити физички и ментални развој деце.
Основно средство у физичком васпитању јесте телесна вежба, односно покрет. Справе и реквизити спадају у помоћна средства физичког васпитања. Помоћна средства физичког васпитања у значајној мери доприносе позитивним ефектима процесима физичког васпитања деце предшколског узраста. Стручном употребом справа и реквизита у процесу физичког васпитања, могу се остварити значајни ефекти на телесни развој, стицање кретних навика, кретних знања, сама организација моторне активности биће сложенија, са разноврснијим садржајем а њени ефекти далеко већи, као и, на шире посматрани, инегрални развој детета. Сама организација моторичке активности биће сложенија са разноврснијим садржајем, а њени ефекти далеко већи. Применом нових материјала и технологија долази до производње нових, савременијих справа и реквизита који пружају широку лепезу примене, што, опет, омогоћава примену нових методичко – организационих облика рада, већи број моторичких форми кретања, покретних игара, који обогаћују физичко васпитање предшколског детета.
Дете је целовито биће које се игра,које је креативно ,компетентно и посвећено учењу. Током реализације програма васпитач се руководи основним смерницама схватања дететове суштине, његове природе,физичког и психичког развоја као што су:дете је вредност сама по себи,свако дете у себи носи развојне потенцијале, свако дете је активни чинилац сопственог развоја,дете је физичко, социјално, сазнајно и афективно биће. Савремени програми предшколског васпитања указују на потребу свакодневног боравка деце у сали за физичко васпитање и свежем ваздуху. Простор треба да омогући деци да могу да га конструишу, мењају и граде; да се у њему осећају безбедно али да пружа истовремено изазове током игре; да пружа могућности различитих кинестетичких и сензорних доживљаја и активности и практичне манипулације.“ (Основе програма предшколског васпитања и образовања-Године узлета, 2018:29)
Могућност садржаја програма:
• Савладавање простора
- Ходање на различите начине;
- Трчање, скакање, пењање, пузање, котрљање;
• Савладавање препрека
- Коришћење различитих реквизита, справа:
• Савладавање отпора
• Манипулација објектима
- бацање
- гађање
- избачај
- вођење
• Коришћење различитих простора у вртићу као место вежбања
- собе
- хол
- сала
- двориште
• Боравак у различитим местима у локалној заједници
- спортски терени
- спортске сале
- спортске установе
- спортски клубови ( фудбалски, рукометни, одбојкашки, кошаркашки, борилачки клубови)
Избор садржаја реализатори могу начинити у складу са потребама и интересовањима учесника програма.
Циљна група: Деца узраста од 4 године до поласка у школу. У складу са потребама породице, у програм је могуће укључити и децу која не похађају васпитне групе целудневног, односно полудневног програма установе. Деца и породица у сеоским срединама, деца која се налазе на листи чекања ПУ „Бошко Буха“.
Време: Два пута месечно у поподневним сатима,
Место реализације : У Усатнови или на другим местима: радне собе, хол вртића, двориште вртића, места у локалној заједници: спортски терени, паркови, спортске хале, игралишта, спортски клубови.
ШКОЛИЦА СПОРТА
Предшколска установа „Бошко Буха" је у радној 2019/2020.години организовала различите облике рада за децу која не похађају вртић.
Један од таквих програма је и
Школица спорта.
„ШКОЛИЦА СПОРТА“ је програм намењен деци узраста од 4 до 5,5 година,која не похађају предшколску установу.Циљеви овог програма су:
- социјализација деце,
- укључивање деце у спортске активности,
- развој моторичких способности.
Програм реализују васпитачи, једном недељно, у послеподневним сатима у објекту „Сунце“, улица Душана Јерковића 17а, и бесплатан је.
ЧИТАОНИЦА – ПРИЧАОНИЦА
"ЧИТАОНИЦА – ПРИЧАОНИЦА"
Теоријски основ програма
Књижевност има важну улогу у животу детета. То је уметност са којом дете има прилику да се сретне још у сасвим раном детињству. Преко успаванки, ташунаљки, цупаљки, и других књижевних врста које су намењене баш најмлађем детету, оно заправо први пут чује свој матерњи језик употребљен у песничкој, уметничкој функцији. Предшколски узраст је период када се најбоље може изградити однос према књизи као најбољем другу, који се лако може одржати читавог живота. Ако се он пропусти, могуће је да одрасту људи који никада у слободном времену неће узети књигу у руке, остајући тако осиромашени за огромно духовно благо које је човечанство нагомилало током развоја (Каменов, Е.). Књиге могу помоћи деци да боље разумеју себе и своје односе са другим људима, као и да разреше неке своје проблеме и ослободе се страхова и фрустрација са којима не могу другачије да изађу на крај. Могу да им помогну да боље схвате, а тиме и овладају својим снажним емоцијама љутње, страха и љубоморе, кроз увиђање да се оне јављају и код других људи и упознају начине на који они излазе на крај са њима. Могу и да их припреме да се боље снађу у неким ситуацијама које их очекују, пријатним и непријатним. Има много доказа о томе да деца која су имала прилику да често слушају књижевну реч и сама почињу да се лепше изражавају, да стварају помоћу речи, а љубав према литератури им остаје за читав живот. Она имају богатије идеје, развијенији речник, говорну и низ других способности, посебно способности запажања, доживљавања и комуницирања са својом околином. Дете које је заволело књигу има сталну жељу да му се нешто прочита, што је посебна прилика за блискост са члановима породице. Са књигом се проводе и најлепши тренуци издвојени од осталог света, нарочито када дете почне да чита. Без обзира на све снажнију конкуренцију осталих средстава масовне комуникације, на која деца и омладина троше велики део времена којим располажу, књига има своје место у њиховом животу које није могуће попунити ничим другим.
Дете је целовито биће игре, креативни учесник, компетентно и посвећено учењу. Дечији вртић је место заједничког живљења где се кроз заједничко учешће деце и одраслих у разним ситуацијама, догађајима и активностима одвија процес заједничког учења деце и одраслих. Вртић кроз праксу има сталне промене које се граде кроз промене културе установе. Квалитет програма се прати мерењем квалитета кључних димензија програма у који су укључени сви учесници програма и у који су уткани сви сегменти заједничког живљења деце и одраслих у вртићу. (Године узлета, Београд 2019.)
Образложење функције односно циљева програма
По функцији: програм заснован на култури
Општи циљ програма: неговање љубави детета према свету књиге и стимулисање говорно-језичког развоја
Могући садржаји програма :
- читање, прелиставање, разгледање књига и разговор о њима;
- причање/читање прича, рецитовање песама-разговор о делу;
- прелиставање дечије штампе-разговор;
- одлазак у библиотеку дечије одељење, вртића, школе, града;
- посета библиотекара;
- формирање/проширивање постојеће библиотеке (на нивоу групе);
- позајмљивање књига;
- сусрети са ствараоцима књижевно-уметничких дела за децу;
- различите вежбе за стимулисање говорно-језичког развоја и стваралаштва код деце;
- одлазак у позориште, биоскоп , Матицу Српску;
- илустровање интерпретираних књижевно-уметничких дела;
- интерпретација и драматизација, прављење позоришних дела;
- игра улога;
- прављење књига и показивача са децом и родитељима... Циљна група (учесници програма)
Деца узраста од 4 године до поласка у школу. У складу са потребама породице, у програм је могуће укључити и децу која не похађају васпитне групе целодневног, односно полудневног програма Установе. Деца и породица у сеоским срединама, деца која се налазе на листи чекања ПУ Бошко Буха.
опширније
"Читаоница - причаоница" у објекту "Пчелица"
Слушали смо причу"Кишни облак" - Бранислава Татић
"Читаоница-причаоница" у објекту"Сунцокрет"
Разгледали смо,слушали, уживали...
СТИГЛА НАМ ЈЕ "ПУТУЈУЋА БИБЛИОТЕКА"
Можемо и у дворишту да уживамо разгледајући сликовницце...
ЕКОЛОГИЈА
"ЕКОЛОШКА РАДИОНИЦА"
Теоријски основ програма "Еколошка радионица"
Екологија има важно место у активностима деце предшколског узраста. Дечије разумевање екологије почиње са њиховим путовањем кроз истраживање биљних и животињских врста и сл и то почев од вртића.Кроз еколошке активности деца могу да уче научне концепте кроз еколошке активности,тако да деца постепено и на занимљив начин абсорбују еколошко прихватљиво понашање. Еколошке активности помажу деци да да постану самостални и независни истраживачи, да знају како да сами дођу до одговора, да уочавају, истражују. Еколошке активности су потребне јер кроз њих деца стекну одређена знања и вештине које ће понети са собом када оду из вртића.
Могући садржаји програма еколошке радионице:
• истраживачке активности,
• интерактивне еколошке приче,
• драматизације еколошких прича,
• сакупљање амбалаже,
• еколошке патроле,
• еколошке изложбе,
• израда промотивног материјала,
• организовање шетње у природи
• посете различитим васпитно-образовним институцијама
• разне акције чишћења дворишта вртића и оплемењивања (у сарадњи са родитељима и локалном заједницом)
• повезивање са извиђачима, горанима, јавно-комунално предузеће…
• гледање филмова, серија, образовних емисија о природи и животињама
• присуствовање и учествовање у еколошкким манифестације
• обележавање еколошких датума
• обележавање локалних манифестација кроз еко-активности,
• учествовање у еко-акцијама
Програм Еколошке радионице ће се организовати на следећи начин:
Организатор је Предшколска установа Бошко Буха у Инђији
Место реализације : У Установи( боравци, хол, двориште, библиотека вртића...), одговарајућа места у локалној заједници.
Време:Једанпут месечно у послеподневним сатима са децом која не похађају вртић.
. Циљна група (Учесници програма):Деца узраста од 4 године до поласка у школу. Уколико за то постоји интересовање у програм ће бити укључена и деца која не похађају целодневни и полудневни боравак у вртићу. Начин организације остваривања програма, просторна организација.
https://www.storyjumper.com/book/read/141674331/635d05fb7143c
ЕКО ИГРЕ У ДЕЧИЈОЈ НЕДЕЉИ
У склопу еколошке радионице, а поводом дечије недеље у објекту"Сунце", организовано је дружење са родитљима и децом у дворишту вртића. Деца и родитељи су имали прилику да се друже како са својом децом тако и између себе, јер је учествовало шест васпитних група. Мото дечије недеље је био:"Дете је дете, да га волите и разумете!", а како ћемо најбоље разумети дете ако не кроз игру. Еко игре су биле распоређене у четири групе, где су их чекали васпитачи са припремљеним материјалима. Игре су биле базиране на природном материјалу који подстицајно делује на децу јер се њиховом употребом развијају креативност, иновативност и подстиче се интелектуални развој детета.